Bert Beelen (°1953) stichtte in 1978 het kantoor Beelen Advocaten en bouwde dit uit tot een multidisciplinair advocatenkantoor. Hij beschikt door zijn jarenlange ervaring als stichter en enige vennoot van Beelen Advocaten over een grondige kennis in diverse domeinen van het recht. Tevens is hij reeds van bij het begin van zijn carrière actief in het publiek recht. Zo is hij reeds 40 jaar de vaste adviseur van vele lokale besturen, waaronder de stad Leuven.
Na het voltooien van de humaniora aan het Montfort College te Rotselaar behaalde Bert Beelen zijn licentiaatsdiploma in de rechten (cum laude) aan de Katholieke Universiteit Leuven. Hij publiceerde onder leiding van prof. Suetens. Nadien volgde hij nog met succes de Master of Business Law (MBA) aan de Universiteit Antwerpen (2000).
Naast zijn beroepsbezigheid als advocaat vervult Bert Beelen ook volgende functies:
Bert Beelen richtte in 2014 bovendien De Lift Education op, een school voor jongeren met autismespectrumstoornis, gelegen te Diest en is voorzitter van de gelijknamige vzw.
Johan Vanstipelen (°1972) maakt bij Beelen Advocaten deel uit van de cel administratief recht. Meer in het bijzonder specialiseert hij zich in overheidsopdrachten, ruimtelijke ordening en stedenbouw, milieurecht, bodemsanering en gemeenterecht.
Hij studeerde rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waar hij in 1995 afstudeerde. Van 1995 tot 1996 volgde hij een bijkomende postuniversitaire opleiding Zakelijke Taalbeheersing.
Sinds oktober 1996 is Johan Vanstipelen advocaat aan de balie te Leuven en werkt hij onafgebroken bij Beelen Advocaten. Hij staat dagelijks in voor de advisering van diverse lokale besturen inzake de volgende rechtstakken:
Sedert 2009 is Johan Vanstipelen lid van de Raad van de Orde bij de balie van Leuven (verantwoordelijk voor de permanente vorming voor advocaten, lid van de studiedienst, de commissie Bijzondere Juridische Bijstand en sinds januari 2011 voorzitter van de commissie Communicatie). Van 2011 tot 2013 was hij secretaris van de Raad van de Orde van Advocaten te Leuven.
Naast zijn beroepswerkzaamheden als advocaat is Johan Vanstipelen ook erkend lesgever van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Administratie Land- en Tuinbouw.
Sabine Etienne (°1971) vervoegde het kantoor Beelen in 1997 na het licentiaatsdiploma Rechten behaald te hebben aan de Universiteit van Louvain-la-Neuve. In 1997 deed zij een stage aan het toenmalige Arbitragehof bij rechter Jeannine Delruelle.
Op het kantoor Beelen heeft zij zich vooral gespecialiseerd in gemeente- en invorderingsrecht.
Zij staat dagelijks in voor de advisering van diverse locale besturen inzake parkeerretributies, overheidsaansprakelijkheid, schijnhuwelijk, invorderingen …
Sabine heeft als moedertaal Frans en is bijgevolg perfect tweetalig. Om die reden ondersteunt zij op het kantoor ook alle dossiers waarvan de procedure, de vergaderingen of de expertises in het Frans verlopen.
Zulks heeft haar in de mogelijkheid gesteld om zich gedurende al die jaren op het kantoor voortdurend te specialiseren in diverse rechtstakken.
Zij hanteert een multidisciplinaire visie waarop elke cliënt kan rekenen.
Hans-Kristof Carême (°1974), studeerde met onderscheiding af aan de rechtsfaculteit van de KU Leuven (1998). Vervolgens slaagde hij als vrij student voor de opleidingsonderdelen privaatrechtelijk milieurecht, algemeen milieurecht en juridische aspecten van de ruimtelijke ordening aan de UGent (2000).
Sedert 1998 is hij advocaat. Tot 2014 was hij vennoot in het advocatenkantoor Luypaers & Partners. Samen met Peter Luypaers besliste hij om per 1 januari 2015 de overstap te maken naar Beelen Advocaten.
Hij is actief op het terrein van het burgerlijk en ondernemingsrecht in het algemeen en het administratief recht en het milieurecht in het bijzonder.
Hans-Kristof gelooft in multidiscipline en kruisbestuiving tussen ervaringen. Daarom houdt hij voeling met sectoren binnen en buiten de advocatuur. Hij is niet alleen stichtend lid van het Genootschap Advocaten Publiekrecht, maar ook gemeenteraadslid, politieraadslid, bestuurder en secretaris van Hubertus Vereniging Vlaanderen vzw en docent natuurbehoudrecht aan het Instituut voor de Jachtopleiding. Van 2004 tot 2010 heeft hij als vertegenwoordiger van de Vlaamse regering in het beheerscomité wetenschapspark Leuven een stukje bijgedragen aan innovatie in Vlaanderen. Van 2007 tot 2013 was hij ook nog voorzitter en deskundige van de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (gecoro) in resp. Tervuren en Vilvoorde.
Administratieve overheden, projectontwikkelaars, aannemers en individuele burgers vinden Hans-Kristof Carême voor al hun problemen inzake eigendom, stedenbouw en ruimtelijke ordening, milieurecht, onteigening, overheidsopdrachten, benoemingen, evaluaties, tucht en allerhande vergunningen (socio-economische machtigingen, vergunningen in het kader van de voedselveiligheid …).
Hans-Kristof Carême is één van de weinige advocaten in Vlaanderen die uitermate gespecialiseerd is in wapen- en jachtwetgeving. Zo verdedigt hij onder meer wapenbezitters die een wapenvergunning geweigerd of ingetrokken zien. Jagers en erkende wildbeheerseenheden kunnen bij hem terecht voor alle problemen in het kader van de jachtwetgeving, soortenbescherming en natuurbehoudsrecht (VEN, NATURA 2000, Habitat- en Vogelrichtlijngebieden …).
Topkwaliteit volstaat niet voor mr. Carême. Beschikbaarheid en bereikbaarheid zijn minstens even belangrijk. Daarom staat hij 24/7 klaar voor zijn cliënten. Hij doet dat niet alleen, maar samen met de collega’s van Beelen Advocaten in teamverband.
“Mijn cliënten willen vooral gemoedsrust vinden. Neem nu een veehandelaar wiens erkenningen op vrijdagnamiddag door het FAVV worden ingetrokken. Het bedrijf ligt van de ene op de andere dag plat. Zo iemand verkeert in crisis: niet alleen economisch en financieel, maar ook persoonlijk en familiaal. Ik ga dan ter plaatse. Ik trek mijn laarzen aan en wil het bedrijf met eigen ogen zien en ruiken. Vennootschapsdocumenten, mestbankaangifte, vergunningen en erkenningen worden bij de boer op de keukentafel verzameld en doorgenomen. Alle problemen worden zorgvuldig besproken en de processtrategie wordt uitgestippeld. Desnoods ’s nachts of op zondag wordt bijvoorbeeld een verzoekschrift tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid uitgeschreven en na telefonische aankondiging per fax aan de Raad van State toegezonden opdat zijn dossier hopelijk reeds op maandag kan worden gepleit. En dat alles in maximale transparantie. De cliënt moet zich bij aanvang bewust zijn van de kansen en de risico’s, alsook van de mogelijke kostprijs van de procedure. Want ook dat is gemoedsrust: geen verrassingen achteraf.”
Stefanie De Schrijver (°1977) is al van bij het begin van haar professionele loopbaan werkzaam op het kantoor Beelen Advocaten, waar zij zich voornamelijk toespitst op het handels- en vennootschapsrecht, het intellectueel eigendomsrecht en het huurrecht.
Ze studeerde in 2000 af aan de Katholieke Universiteit Leuven als licentiaat in de rechten met als specialisatie economisch, handels- en vennootschapsrecht.
Zij volgde een bijkomende opleiding tot curator en vereffenaar en wordt geregeld aangesteld als vereffenaar van VZW’s en vennootschappen, zowel uit de profit als de non-profit sector.
Dankzij haar jarenlange ervaring in deze rechtstakken, kan zij de cliënt een topservice aanbieden.
Meer in het bijzonder adviseert Stefanie cliënten in procedures aangaande de volgende domeinen en subdomeinen:
Bijzonder nuttige ervaring inzake het reilen en zeilen in de bedrijfswereld verwierf zij door outplacement bij een internationaal technologisch bedrijf.
Katrien Beelen (°1979) behaalde cum laude haar licentiaatsdiploma in de rechten in 2001 aan de Katholieke Universiteit Leuven, één jaar voor haar leeftijdsgenoten.
Aan de Rijksuniversiteit Leiden (Nederland) volgde zij een specialisatie familiaal vermogensrecht.
Sedert 2001 is ze als advocaat verbonden aan de balie te Leuven en aan het advocatenkantoor Beelen.
Zij volgde de bijzondere opleiding tot jeugdadvocaat alsmede een bijkomende opleiding curator en vereffenaar evenals een bijzondere opleiding successieplanning.
Katrien heeft een uitgebreide ervaring in diverse rechtsmateries met specialisaties in:
Het uitgebreide pakket aan specialisaties wist zij te bekomen door het volgen van diverse gespecialiseerde opleidingen en een intensieve dossierkennis.
Zij publiceerde in diverse gespecialiseerde tijdschriften, waaronder Horse International, en in het boek Wet en Duiding Huur (Larcier) over de pachtwet en het familiaal vermogensrecht.
Zij onderhoudt een nauwe samenwerking met European Equine Lawyers voor alle zaken in hippisch recht. Hier volgen de nationale en internationale successen elkaar op.
“Advocatuur heb ik met de paplepel meegekregen. Voor mij is het een stukje cultuur, zelfs een levenswijze, wat mijn gedrevenheid verklaart. Of het nu een landbouwer is met pachtproblemen, een grote onderneming die voor de correctionele rechter moet verschijnen, iemand die gebukt gaat onder echtelijke problemen , een familie die uit elkaar gerukt wordt door een erfenisbetwisting, of een bedrogen koper van een wedstrijdpaard, altijd maak ik veel tijd vrij om met de cliënt in gesprek te gaan. Ik wil me vooral inleven in zijn probleem om vervolgens met zeer veel ‘terreinkennis’ van start te gaan. Hierbij wil ik uit mijn comfortzone treden: geen enkele inspanning is te veel. De rechtbank in Leuven of een onderhandeling om 11u in Praag. Altijd beschikbaar. Nine to five is me vreemd en ik wil steeds uitmunten in de materies die ik tot de mijne maak.”
Meer informatie op persoonlijke website van Katrien Beelen.
Thomas Beelen (°1981) studeerde in 2005 af als licentiaat in de rechten aan de KU Leuven. Sindsdien is hij advocaat bij de balie Leuven bij BEELEN ADVOCATEN.
Hij specialiseerde zich in het publiek recht, waaronder de materies overheidsopdrachten, ruimtelijke ordening, gemeenterecht, bestuurlijke handhaving, gemeentelijke verzelfstandiging, intergemeentelijke samenwerking en PPS-projecten.
Thomas Beelen staat dagelijks in voor advisering en procedures voor lokale besturen, bedrijven en particulieren.
Hij is auteur van diverse publicaties, is lid van het genootschap advocaten publiekrecht en is tevens docent voor Escala.
Stephanie Lenaerts (°1983) vatte haar studies Rechten aan in 2001 aan de KU Leuven, alwaar zij in 2006 afstudeerde als licentiaat in de rechten. Datzelfde jaar nog vervoegde zij het kantoor, dat voor haar niet onbekend was, aangezien zij er tijdens haar studies jaarlijks een zomerstage verrichtte.
Stephanie is op kantoor gespecialiseerd in het aansprakelijkheidsrecht (waaronder overheidsaansprakelijkheid, burgerlijke aansprakelijkheid, medische aansprakelijkheid), het strafrecht in ruime zin (zowel procedures voor de politierechtbank als de correctionele rechtbank), verkeers- en verzekeringsrecht, jeugdrecht en de juridische aspecten van het voorlopig bewind.
Zij volgde ook een opleiding jeugdrecht in 2010 waarna zij erkend werd als jeugdadvocaat.
De vernoemde domeinen hebben vaak een zeer grote invloed op de verdere toekomst van een persoon, zowel minderjarige als volwassene. De behandeling van deze dossiers vereist dan ook een bijzondere aanpak, sterk gericht op – en aangepast aan – de noden van de cliënt, waarbij het menselijke en emotionele aspect even belangrijk wordt als het juridische. Een goede verstandhouding met de cliënt met luisterbereidheid naar het verhaal en de problematiek, grote betrokkenheid naar en bijstand van de cliënt bij een minnelijke regeling of lopende een procedure en sterke overtuigingskracht en dito pleidooien zijn dan ook eigenschappen van Stephanie waardoor een dossier tot een goed einde wordt gebracht.
Ted Kappetijn (°1975, Rotterdam) studeerde Juridisch-Politieke Wetenschappen (2001) aan de Universiteit Leiden en rechten aan de Universiteit Brussel (2007). Hij was enige tijd actief op het kabinet van de Vlaamse minister van Economie (2002-2003) en werkte vervolgens enkele jaren als diensthoofd en plaatsvervangend secretaris voor de gemeente Geetbets (2004-2008).
Sinds oktober 2008 is Ted advocaat aan de balie te Leuven en werkzaam bij Beelen Advocaten.
Hij specialiseerde zich onder andere in arbeids- en sociaalzekerheidsrecht, ambtenarenrecht en bouwrecht.
Cieltje Van de Bosch (°1994) behaalde in 2017 haar diploma master in de rechten aan de KULeuven, met onderscheiding. Zij vatte vervolgens meteen haar stage aan bij Beelen Advocaten.
Het kantoor was haar niet onbekend aangezien zij bij ons zomerstage deed en ook tijdens haar studies juridische bijstand leverde aan het kantoor.
Cieltje houdt zich vooral bezig met het familierecht en familiaal vermogensrecht, maar komt tevens in aanraking met andere rechtstakken.
Eline Reygel (°1997) studeerde in juli 2021 af als Master in de Rechten aan de KULeuven met een specialisatie in het privaatrecht en het strafrecht. Tijdens haar masterjaren maakte ze reeds deel uit van Beelen Advocaten waar ze juridische bijstand leverde.
In september 2021 legde zij haar eed als advocaat af en sinds oktober 2021 maakt zij deel uit van de balie van Leuven.
Eline heeft een passie voor de paardensport en werkt dan ook hoofdzakelijk in dossiers van hippisch recht. Deze tak van het recht behelst meerdere domeinen zoals verbintenissenrecht, aansprakelijkheidsrecht, consumentenrecht maar ook strafrecht. Daarbij komt zij eveneens in contact met strafrecht in de ruime zin en wat familierecht.
Marie Schepers (°1996) studeerde in 2019 met onderscheiding af als Master in de Rechten aan de KU Leuven, met een specialisatie in privaat recht en het fiscaal recht.
Hierna vervolledigde zij haar academisch traject aan de Fiscale Hogeschool en behaalde in 2020 met grote onderscheiding haar Postgraduaat in Fiscaal Recht & Fiscale Praktijk.
Na bijna 2 jaar werkzaam geweest te zijn als belastingadviseur bij KPMG, besloot zij om de overstap naar de advocatuur te maken. In mei 2022 vervoegde zij dan ook het advocatenkantoor Beelen.
Marie houdt zich vooral bezig met publiekrecht, fiscaal recht en het ondernemingsrecht in ruime zin, maar komt tevens in aanraking met andere rechtstakken.
Lotte Vanhorenbeek (°1997) studeerde in 2024 af als Master in de Rechten aan de KU Leuven, met een specialisatie in privaat recht en strafrecht. In 2019 behaalde zij reeds haar diploma Rechtspraktijk aan UC Leuven-Limburg.
Zij leerde het kantoor kennen in het kader van haar stage voor de opleiding Rechtspraktijk en bleef daarna tijdens het vervolg van haar studies steeds werkzaam op het kantoor, waar zij juridische bijstand leverde.
Lotte legt zich voornamelijk toe op het burgerlijk recht, meer in het bijzonder het familie- en familiaal vermogensrecht, maar komt tevens in aanraking met andere rechtstakken.
Nora Recko (°1968) behaalde haar bachelordiploma management assistent aan de KHLeuven. Nora werkt sinds oktober 1989 op het kantoor. Oorspronkelijk als directiesecretaresse. Sinds 2006 is zij hoofd van de boekhouding en de personeelsadministratie.
Martine Verheyleweghen (°1961) werkt sedert 1996 op het kantoor Beelen.
Martine is het ‘manusje-van-alles’ van het kantoor. Zij staat in voor de infrastructuur van het kantoorgebouw, het beheer en de organisatie van het archief, het beheer van de uitgaande post, kopieën, het klasseren van documenten in dossiers …
Evi Juchtmans (°1983) behaalde haar bachelordiploma management assistent aan de KHLeuven. Evi is sinds juli 2006 werkzaam bij Beelen Advocaten. Als directiesecretaresse is zij verantwoordelijk voor het persoonlijk secretariaat van Bert Beelen en organiseert zij zijn agenda.
Evi biedt tevens administratieve ondersteuning aan de medewerkers. Haar taken bestaan o.a. uit het verwerken van alle inkomende (al dan niet elektronische) briefwisseling, het beheer van de kantooragenda, de aanmaak van nieuwe dossiers en het klassement van de afgehandelde dossiers.
Voor alle logistieke problemen op kantoor is Evi tevens het aanspreekpunt.
Samen met Chantal beantwoordt zij de telefonische oproepen.
Wim Callewaert – Meer info volgt
Mathias Lenaerts (°1991) is één van de jongste medewerkers op het kantoor. Mathias is reeds sinds 2007 bij ons werkzaam als jobstudent. Sinds 2014 is hij een vaste medewerker die ondersteuning biedt aan de advocaten en heel het kantoor.
Mathias’ taken binnen het kantoor zijn divers en situeren zich op administratief en ICT-vlak.
Zo staat hij in voor het beheer van de bibliotheek, het beheer, klasseren van dossiers en de organisatie hiervan, beheer en opbouw van onze website, up-to-date houden server en onderhoud programma’s, e.a. …
Mathias is er ook als ondersteuning van de boekhouding.
Mathias is tevens onze eerste hulp bij ICT management en computerproblemen. Zo helpt hij het kantoor up-to-date te blijven met de technologie en vernieuwingen te realiseren.